Uczniowie (i nie tylko oni) o szkole
   Jeśli zapytalibyśmy uczniów, jakie 
cechy powinna mieć ich wymarzona 
szkoła, odpowiedzi zaskoczyłyby niejednego dorosłego. Młodzi ludzie, a 
nawet dzieci, potrafią doskonale zdefiniować swoje potrzeby i określić, 
co pomaga im się uczyć, a co ten proces utrudnia. Czasem warto zapytać 
uczniów, jak powinna funkcjonować wymarzona szkoła. I wyciągnąć wnioski z
 ich odpowiedzi...
W SZKOLE MARZEŃ...
- "…chcemy się uczyć, a nie być uczeni”.
Uczniowie mają dość wiedzy wygłaszanej ex cathedra, bez względu na 
to, czy zostaje ona podana w staroświeckiej formie czy za pomocą 
najnowocześniejszych technologii. Chcą być aktywni, stawiać pytania i 
samodzielnie szukać na nie odpowiedzi. To naturalne potrzeby młodego 
człowieka.
- „…chcemy uczyć się w przyjaznej atmosferze”.
Każdy człowiek, by czegoś się nauczyć, musi popełniać błędy – to 
nieodzowny element eksperymentowania. Uczniowie zdają sobie z tego 
sprawę i chcieliby, by istniało przyzwolenie na popełnianie błędów, by 
nikt nie był wyśmiewany i piętnowany za niewiedzę lub brak umiejętności.
 
Przyjazna atmosfera to także zgoda na odpowiedzi, które odbiegają od 
schematu, są kreatywne, prezentują subiektywny punkt widzenia – dzieci 
przychodzą do szkoły pełne pomysłów  i nie chcą, by zostały one zduszone
 w zarodku. 
- „…oceny mają pomagać, a nie utrudniać naukę i powodować stres”.
Młodzi ludzie instynktownie czują, że zbyt duże skupienie na ocenach,
 miarach i wynikach nie ułatwia nauki, a raczej ją utrudnia. Gdy 
regularnie otrzymują rzetelne informacje zwrotne, czyli wskazówki, co 
robią dobrze, a co należy poprawić, nauka przebiega sprawnie, efektywnie
 i bez zbędnego stresu. 
- „…chcemy uczyć się aktywnie”.
Tylko poprzez nowe doświadczenia, eksperymenty, łączenie wiedzy z 
wielu dziedzin i odnoszenie doświadczeń do praktyki (ze wsparciem nowych
 technologii) można uczyć myślenia, rozwiązywania problemów i 
kreatywnego podejścia do schematów. Uczniowie chcą aktywnie działać i 
zdobywać wiedzę poprzez dialog, współpracę i zaangażowanie, a nie 
wielogodzinne ślęczenie nad odtwórczymi zadaniami domowymi.
- „…nauczyciel to nasz przewodnik i przyjaciel”.
Dzieci nie znoszą nauczycieli-urzędników, skupionych wyłącznie na 
swoim przedmiocie, programie i materiale. Potrzebują mądrych 
przewodników, którzy pomogą zdobywać wiedzę samodzielnie. Pragną 
kontaktu z nauczycielami, dla których ważne są relacje, którzy potrafią 
wspierać przy problemach i pozytywnie motywować do pracy. Młodzi ludzie 
potrzebują nauczycieli-przyjaciół, choć nie nauczycieli-kumpli.
Co na to nauka?
Wiele osób zapyta, gdzie są uczniowie, którzy udzielili takich odpowiedzi? Być może siedzą właśnie znudzeni w ławkach, nic im się nie chce i nie są zainteresowani nauką. Warto dokładniej im się przyjrzeć – często pod powierzchnią „tumiwisizmu” czy braku motywacji kryje się prawdziwy dynamit. Warto podpalić lont!
     Najnowsze badania naukowe z dziedziny edukacji potwierdzają, że 
te spontanicznie wyrażane potrzeby uczniów mają przełożenie 
na skuteczność nauki. Najbardziej efektywny model nauczania, czyli model
 interpretacyjny, w odróżnieniu od XIX-wiecznego modelu transmisyjnego, 
przygotowuje młodych ludzi do życia we współczesnym świecie. 
Szkoły pracujące w modelu interpretacyjnym stawiają na myślenie, 
działanie, zaangażowanie i dialog; szkoły transmisyjne traktują ucznia 
jak przedmiot w fabryce, który trzeba przesunąć po taśmie. Czy chcemy 
takiej edukacji?
Ciekawe lektury
- 
Z. A. Kłakówna, P. Kołodziej, J. Waligóra, Pakt dla szkoły. Zarys koncepcji kształcenia ogólnego, Gdańsk 2011.
 
- 
M. Rasfeld, S. Breidenbach, Budząca się szkoła, Słupsk 2015.
 
- 
P. Widomski, Jak rozpoznać transmisyjną szkołę, źródło: 
http://www.dobrapolskaszkola.com/2015/02/13/jak-rozpoznac-transmisyjna-szkole/
 (witryna dostępna w dniu 12.02.2016r.).
 
- 
K. Krocz, Wspomaganie w rozwoju, źródło: 
https://parenting.pl/portal/wspomaganie-w-rozwoju (witryna dostępna w 
dniu 20.02.2016r.).
 
 
https://edujutro.blogspot.com/2018/05/uczniowie-i-nie-tylko-o-szkole.html


 
 
 
 
 
Dziękuję za udostępnienie tekstu. Cieszę się, że są takie szkoły jak Wasza! Gratuluję!:) Zapraszam na bloga www.edujutro.blogspot.com!
OdpowiedzUsuń