W czasie, gdy złość i przemoc zdominowały zachowania ludzi, Marshall Rosenberg daje nam narzędzie do tworzenia pokoju poprzez język i komunikację.
Zamarzyłam sobie, aby szkoła była miejscem, w którym buduje się relacje oparte na porozumieniu, na wzajemnym zrozumieniu i szacunku. Wiedziałam, że, aby moje marzenie się ziściło, muszę podjąć działania wprowadzające do moich placówek NVC (Nonviolent communications - Porozumienie bez przemocy), z którym zetknęłam się pięć lat temu.
Twórcą NVC jest Marshall Rosenberg, który od dzieciństwa przyglądał się, dlaczego tak jest, że czasami ktoś musi się chronić przed agresją innych, a ktoś inny jest zaopiekowany i kochany. Jego obserwacje zaowocowały stworzeniem NVC - komunikacji opartej na języku serca. Nie etykietujemy, nie oceniamy - zaglądamy w głąb siebie i w głąb drugiego człowieka. Uwzględniamy swoje potrzeby i potrzeby drugiego człowieka.
Zaprosiłam do szkoły panią Martę Kułagę - certyfikowaną trenerkę( jest ich w Polsce tylko 14) Porozumienia bez przemocy i pod koniec sierpnia wszyscy nasi nauczyciele wzięli udział w warsztatach. I tak weszliśmy na drogę uczenia się języka żyrafy.
a o to refleksje po szkoleniu:
Szkolenie porozumienie
bez przemocy, utwierdziło mnie w przekonaniu jak ważna jest obserwacja sytuacji
i analiza uczuć i potrzeb swoich i osoby, z którą się komunikujemy.
Porozumienie bez przemocy to język serca, empatia, współodczuwanie sytuacji
drugiej osoby jednocześnie będąc w zgodzie z własnymi emocjami i oczekiwaniami.
Bardzo ważne i cenne doświadczenie, które pomogło uporządkować i przemyśleć
sposób komunikacji, zrozumieć rozmówcę. Chętnie wykorzystam w pracy z dziećmi i
w życiu osobistym. Już próbowałam. Naprawdę działa. Martyna Cendrowicz
Istotą komunikacji z drugim człowiekiem, jest dla mnie relacja oparta na
szacunku i szczerości. Wiedza, którą zdobyłam na szkoleniu NVC pokazała
mi narzędzia, kierunki a także praktyki, którymi mogę się posługiwać
podczas kształtowania więzi ze swoimi uczniami. Porozumienie bez
przemocy, to dla mnie przede wszystkim droga do budowania zaufania,
wsłuchiwania się w potrzeby swoje i innych a także odnajdywanie w sobie
otwartości na drugiego człowieka. Bez względu na jego wiek.
Patrycja Michniewicz - Jarosz

Szkolenie z NVC dało mi dużo pozytywnej energii do pracy z
dziećmi podczas rozwiązywania konfliktów, pokazało strategie – konkretne komunikaty,
jakie możemy kierować do dzieci. Jest to metoda bezprzemocowa, niczego nienarzucająca,
niestawiająca nauczyciela w roli „wszystkowiedzącego”, pozwalająca mu jednak na
takie poprowadzenie rozmowy, by uczeń mógł odkryć, co w danej chwili czuje,
czego potrzebuje i co mógłby zrobić, żeby te potrzeby w danym momencie
zaspokoić. Ta metoda nie daje gotowych rozwiązań, które są dzieciom narzucone przez
dorosłego. Wszystko zaczyna się od
dziecka – to ono określa, czego potrzebuje i jak może to osiągnąć. Jeśli chce, zawsze
może poprosić o pomoc. NVC to pełna akceptacja człowieka, dawanie mu maksimum
empatii, nastawienie na słuchanie drugiego, ale też i wsłuchiwanie się w samego
siebie. Czy można żyć bez oceniania, obwiniania, stereotypów? One pomagają nam
rozumieć świat, musimy jednak pamiętać, że „szufladkowanie” często zaciemnia
prawdziwy obraz. Z NVC płynie łagodność i pokora – nie ma walki o to, kto ma
rację, co jest słuszniejsze czy bardziej wartościowe. Jako ludzie potrzeby mamy
takie same, tylko strategie do ich zaspokajania są różne i na tym szczeblu
rodzą się konflikty. Marta Banaszek
Szkolenie z nvc pokazało mi nowe sposoby na
budowanie dobrej relacji z uczniami, szczególnie tymi, którzy miewają
kłopoty z radzeniem sobie z własnymi emocjami. Otworzyło mi też oczy na
moje własne potrzeby, nie dojdę do porozumienia z innymi i nie zdobędę
zaufania dzieci, jeśli sama, w swoim "domku" nie zadbam o harmonię. Marta Wąsik
Szkolenie było rewelacyjne. Praktyka, praktyka, praktyka - to
przemawia do mnie. Kiedy sprawdzisz coś na sobie zapamiętujesz na całe
życie. Szkolenie to poruszyło mnie do głębi, wyostrzyło moje zmysły w
niesamowity sposób i nadało dalszy sens pracy z dziećmi. Zawsze starałam
się usłyszeć dziecko i rodziców poświęcając każdemu tyle czasu i uwagi
ile potrzeba. Lecz niekiedy brakowało mi konkretnych narzędzi, a tempo
życia i ogrom spraw do zapamiętania sprawiało, że zdarzyło mi się nie
usłyszeć i nie do końca zrozumieć ich potrzeby. Teraz wiem jak o to
zawalczyć i co zrobić. Szkolenie to pomogło mi zrozumieć również kwestie
mojego życia. Jak zadbać o siebie i w jaki sposób uchronić mój domek -
aby emocje moich uczniów, rodziców i współpracujących ze mną osób nie
wpływały na moje relacje w domu. To bardzo ważne, bo kiedy umiemy
rozdzielić pracę od domu wówczas mamy czas na nabranie dystansu i
naładowanie akumulatorów oraz poszukanie konstruktywnych
rozwiązań . Szkolenie to uświadomiło mi potrzebę spotkań naszych
nauczycieli na gruncie pozaszkolnym w celu wymiany własnych doświadczeń.
Często bowiem okazuje się, że ktoś boryka się z problemem, który
dotyczył już wielu osób. Każda z tych osób próbuje sama znaleźć
rozwiązanie, dobrać metody, po prostu poradzić sobie nie wiedząc o tym,
że ktoś ten sam proces już przeszedł. Wymiana doświadczeń daje już
sprawdzone rozwiązania, pomysły, metody. Po prostu myślę, że jesteśmy
tak wspaniałymi nauczycielami, że możemy podzielić się własną wiedzą i
doświadczeniem. To bardzo pomaga.
W trakcie szkolenia miałam w sobie ogrom emocji i przemyśleń. Po szkoleniu wyszłam z pozytywną energią i wiarą w lepsze jutro.
Dziękuję za PRAKTYKĘ - TO WSPANIAŁE NARZĘDZIE. Katarzyna Jędrzejewska Bardzo wartościowe szkolenie, które pozwoliło mi na chwilę zatrzymania się w pędzie życia. Wejrzenia w głąb siebie i zastanowienia się nad swoimi własnymi potrzebami. Bo tylko człowiek spełniony może dać dużo z siebie innym. Poza tym, uświadomiłam sobie, że czasami zbyt emocjonalnie podchodzę do rozmowy z uczniami. A to ja jestem od wyciszania ich emocji, kiedy zajdzie taka potrzeba. Każda wypowiedź dziecka, kryje w sobie coś więcej niż tylko słowa, które słyszymy i czasami może to być wołanie o pomoc. Dlatego chciałabym wcielić w życie zawodowe ale i osobiste metody, sposoby i techniki porozumiewania się poznane na tym szkoleniu.
Anna Kuźmińska

Jak należy postępować, by rozumieć swoje potrzeby i potrzeby innych?
Marshall Rosenberg opracował model 4 kroków:
PO PIERWSZE FAKTY - CZYSTE OBSERWACJE:
Gdy o czymś mówimy, trzymajmy się faktów. Patrzymy na sytuację z punktu widzenia kamery. Opisujemy rzeczywistość bez dodawania swoich sądów.
Gdy widzę, słyszę... ( Gdy widzę w kuchni na blacie brudne kubki po powrocie z pracy, a rano zostawiłam porządek...)
PO DRUGIE - UCZUCIA
Uczucia nie są pozytywne ani negatywne. Pochodzą z nas, niosą informację o tym, co jest ważne. Mogą ostrzegać lub uspokajać. Są wskazówkami do naszych potrzeb.
to czuję... ( złość)
PO TRZECIE - POTRZEBY
Każdy człowiek bez względu na to, w której części świata mieszka, ma takie same potrzeby:
miłości, akceptacji, szacunku, uwagi, rozwoju, prywatności, swobody wyborów celów, marzeń, wartości, niezależności.....(wymieniać można jeszcze wiele). Wszystkie potrzeby są ważne, a niezaspokojone mogą objawiać się albo w postaci frustracji, złości, gniewu albo lęku.
Potrzeby są centralnym punktem rozmowy. Warto słuchać swoich potrzeb, by je zaspokajać świadomie i w sposób dobry dla wszystkich.
bo potrzebuję ( czystych blatów, by przygotować sobie jedzenie)
NASTĘPNY (CZWARTY KROK) - PROŚBA
Prośba nadaje działaniu jasny kierunek i pokazuje, jak sprawy mogą się dalej potoczyć. Dba o zaspokojenie potrzeby i budowanie kontaktu jednocześnie. Ważne jest, by prośba była konkretna, jasna, wyrażona, czego chcę, a nie czego nie chcę. Uwzględnia mnie, jak i drugą osobę w takim stopniu, jaki jest możliwy w danej chwili.
proszę, czy ( czy możesz włożyć do zmywarki brudne naczynia, teraz...)
Gdy będziemy znali swoje potrzeby i uwzględniali potrzeby innych i będziemy o sobie mówili otwarcie i słuchali innych z empatią, uda nam się budować bliskie i pełne zrozumienia relacje, za którymi tak tęsknimy.
Zachęcam do przeczytania wcześniejszego wpisu na naszym blogu
http://szkolamilenium.blogspot.com/2018/05/jezyk-srca-nvc.html
oraz artykułu
https://dziecisawazne.pl/porozumienie-bez-przemocy-2/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz