poniedziałek, 7 maja 2018

Wychowanie do szczęścia - logodydaktyka w szkole

Logodydaktyka to autorska koncepcja rozwoju człowieka opracowana przez psycholog i trenera – Iwonę Majewską-Opiełkę. Opiera się na metodzie psychoterapii austriackiego psychologa i psychiatry – Viktora Frankla.
Według autorki szkoła musi być miejscem, w której dziecko powinno, oprócz wiedzy, zdobywać kompetencje, które zaowocują w przyszłości spełnieniem zawodowym i osobistym, a należą do nich:
- komunikacja (słuchanie, mówienie,)
- planowanie (życia, pracy) i zarządzanie sobą w czasie;
- umiejętność pracy w zespole;
- zdolność do samodzielnej pracy (i myślenia);
- zdolność analizy (danych, sytuacji) i syntezy;
- inteligencja emocjonalna;
Dziecko spędza w szkole wiele godzin, więc siła oddziaływania szkolnego otoczenia na małego człowieka jest ogromna.  Świadomi tej odpowiedzialności my - nauczyciele stwarzamy przestrzeń, aby  uczeń mógł  budować siłę charakteru, dlatego postanowiliśmy  w program wychowawczy wpisać założenia logodydaktyki .

Co daje siła charakteru?
- poczucie własnej wartości;
- proaktywność;
- poczucie obfitości;
- poczucie spójności wewnętrznej;
- pozytywne myślenie


Aby założenia programu "wychowanie do szczęścia" przyniosło efekty podejmujemy szereg działań, które kształtują  osobowość dziecka  oraz dbamy o skuteczną komunikację, używając odpowiedniego języka. Mówimy tak, aby dodawać siły sobie i innym, np:

Masz tylko 65% - Masz aż 65%
Świetnie pracowałeś w tamtym semestrze, ale ten zacząłeś kiepsko -Świetnie pracowałeś w tamtym semestrze i wierzę, że poprawisz wyniki z początku.

Dołączyliśmy do projektu Dzień Dobrego Słowa -inicjatywy obchodzonej 13 dnia każdego miesiąca,
która ma pomóc czynić świat lepszym i szczęśliwszym przez wspólną pracę nad właściwym stosunkiem do słowa.


 
Celem projektu jest budowanie odpowiedzialności za słowo, kształtowanie dobrej atmosfery i tworzenie pozytywnej energii, dzięki używaniu poprawnego języka w sytuacjach dnia codziennego. Nadrzędną ideą projektu jest przekonanie, że dzięki propagowaniu zasad kulturalnego zachowania, szacunku dla języka polskiego, dbaniu o czystość i poprawność wypowiedzi dzieci i dorosłych, świat może być lepszy.

a oto kilka relacji z obchodów tego wyjątkowego dnia:

 Dzień Dobrego Słowa w lutym przygotowała w szkole w Jabłonnie klasa III b. Wszyscy wspólnie ustalili, że trzeba przypomnieć ideę tego dnia i jego cel. Uczniowie szukali odpowiedzi na pytanie, po co są dobre słowa. Swoje odpowiedzi umieścili na gazetce szkolnej w formie wierszyków o dobrych słowach. A że w lutym Dzień Dobrego Słowa jest bardzo bliski walentynkom, znalazły się tam również rymowane życzenia walentynkowe. Padła także propozycja dla innych klas, aby dołączyły do twórczości klasy III b. Wszyscy chętnie się zgodzili. Atmosfera tego dnia była serdeczna i miła. Dobre Słowa kwitły w naszej szkole. 

 "Po co są dobre słowa?
Żeby świat był kolorowy,
Żeby było nam lepiej,
Żeby błysk w oku był nowy.
Żeby serce mocniej biło,
Żeby wszystkim się dobrze i szczęśliwie żyło..."





 Dzień Dobrego Słowa w marcu upłynął na przesyłaniu dobrych słów „po sąsiedzku”. Każda klasa miała za zadanie wymienić po pięć miłych słów opisujących uczniów z sal obok. Wszystkim nam było niezwykle przyjemnie czytać na plakatach, co o nas myślą nasi klasowi sąsiedzi





 Kwietniowy Dzień Dobrego Słowa w naszej szkole przebiegał pod hasłem „Magiczne klucze do naszych klas”. Zadaniem każdego dziecka było wykonanie klucza i zapisanie go dobrymi słowami, które otwierają drzwi do jego klasy, a następnie umieszczenie tak wykonanych kluczy na drzwiach sal lekcyjnych

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Cudownych nauczycieli mam!